🇺🇸 English
Тетяна 
Грищенко
УСЕ ВЗАЄМОПОВ'ЯЗАНЕ

«Чому мої дівчата вписані в квадрат і я розпочинаю малювання зі складання паперу?»
Саме з такого питання розпочинала я свою історію творчості. Перші спроби пояснити для світу і для себе також, про що я хочу розмовляти. Наче перші кроки, нерішучі і переважно інтуїтивні. 
Цей етап минув і тепер я насолоджуюсь, витягуючи з підсвідомості на рівень свідомості свої бажання, розуміння творчого шляху, наповнюючи новим досвідом.»
Художня мова Тетяни сформувалася під сильним впливом її схильності до систематизації, прагнення знайти взаємозв’язок у всьому, переконання в тому, що такий зв’язок справді завжди присутній. Через все на світі проходить якась невидима нитка, яка проявляється в нашій свідомості лише з часом. Ці роздуми сприяли зародженню Тетяниної філософії пошуку образів і стали основоположним поняттям художниці – все в цьому світі поєднується за допомогою ліній. 

Ця презентація покликана розкрити концепцію художниці.
СУЧАСНА 
УКРАЇНСЬКА
ХУДОЖНИЦЯ 
Геометричне концептуальне мистецтво

Народилася 08.11.1986 р. в м. Маріуполь, Україна. Тетяна успішно закінчила Харківську державну академію дизайну та мистецтв у 2009 році. Вивчала іконопис у Москві.
Свою професійну діяльність Тетяна розпочала як графічний дизайнер, продовжуючи малювати, формуючи та постійно вдосконалюючи свою художню мову. Неодноразово брала участь у групових виставках соціального спрямування.
Зараз Тетяна живе і працює в місті Кастав, Хорватія.
«Розпочавши розмову про свої перші творчі кроки, я зроблю перерву і відзначу, що інтуїція нас завжди веде вірними шляхами і як це приємно усвідомлювати, коли з'являється розуміння і певне бачення. Буду відверта, я і досі люблю свої ранні роботи, які поєднують у собі впевненість з нерішучістю, наче виконаний, але легкий дотик до чогось значущого. Людина, яка намагається відчути руками, не маючи змоги побачити, знаходячись у темній кімнаті.
Говорячи про свої ранішні роботи, першою я люблю згадувати саме цю: “Дівчина з квітами лотоса”. 
Хоча вона не є першою, але дуже символічною. Картина «Дівчина з квітами лотоса» відображає те, що сьогодні вважається великою розкішшю – час для себе. Світ кардинально змінюється, і передумов, навіть для тимчасового уповільнення, немає. Збільшується швидкість потоку інформації, активний розвиток цифрових технологій сприяє цьому. І ось, занурившись з головою, ми вже не чуємо себе. Ми втрачаємо орієнтири у безмежжі вибору. А як наслідок, самоідентифікацію. 
Кожна людина певною мірою є творцем. А будь-яке мистецтво народжується в ті моменти, коли стихає зовнішній шум, і ми починаємо чути себе. Картина «Дівчина з квітами лотоса» – це моя фантазія про зародження Ідеї в гармонійній річці людських думок. 
Як певний символ миру я зобразила озеро в безвітряний день. Листя лотоса ніби струмують по гладкій поверхні, торкаючись один одного. Не є випадковістю моє бажання спрощувати форми, як от наприклад листя лотоса до звичайного кола – символу вічності, недосяжної міри, простору безмежних можливостей. Я знайшла це чудовим візуальним образом для зображення процесу мислення, лона народження нового. Форма без кутів є м'якою і гармонізуючою. А квіти представляють саме мистецтво – ідеї, що народжуються в нас і, потрапивши в родючий ґрунт, розквітають.
Чому саме цю роботу я вважаю символічною? Мені вже тоді кортіло наповнювати її сенсами через геометрію. Квадрат, коло, трикутник. Лише правильні форми, які знаходять відгук десь всередині нас. Але про це згодом.» 
The Girl with Lotus Flowers, 2018
Картини Тетяни побудовані мовою простих геометричних форм. Таке спрощення дає змогу доносити сенс на більш зрозумілому рівні – рівні відчуттів. Але у той самий час, легко пояснюється через символічні значення. На підтримку ідеї Тетяна коментує дві роботи: «Дівчина з квітами лотоса», а також «Ставок з квітами лотоса», про яку йдеться далі.
The Lake with Lotus Flowers, 2015
«А ось власне картина, яка була створена першою. Вона має назву «Ставок з квітами лотоса» (2015 рік).
Мене надихнули у той час декілька художників – Клод Моне (про що легко здогадатися) і Густав Клімт, що не так ясно. Але і це не все. Я була під великим враженням від замальовок Леонардо да Вінчі, його жаги вивчати світ і наповнювати творчість символічним змістом. 
Я завжди була у пошуку сенсів. Мене мало цікавить малювання заради малювання. Безумовно, це насолода процесом, але мені хочеться більшого. Хочеться також насолоджуватись процесом дослідження і відкриття нових граней, нового сприйняття. Питання, які час від часу зупиняють кожного на шляху життя, вимагаючи усвідомлення. Куди ми рухаємось? Для чого це все? З чого все починалось і як ми опинились там, де є зараз? І безумовно питання гармонійного існування. Чи це гостро-соціальні питання? Декому може здатись, що не дуже, але кожен з нас має, або шукає той самий фундамент під ногами у вигляді релігії, філософських переконань або ідеологій, впроваджених в буденне життя. І це не ново. Так було завжди. Та сама ось, яка тримає наше тіло прямо та впевнено, у якій людство завжди мало потребу.» 
Мистецтво Тетяни є своєрідним дослідженням, як людство уявляло Світ і  своє місце у ньому раніше, і як змінились погляди зараз, чи змінились взагалі. Всю творчість пронизує ідея гармонійного існування людини і ідентифікація себе, через філософськи ідеї.
«Свою творчу мову я позначаю, як геометричну. Саме через геометрію я намагаюсь зрозуміти мислення людей, які висували ті чи інші ідеї, на яких і сьогодні базується наше бачення або НЕбачення. Якщо замислитись, наше око не здатно сприймати обʼєм. Ми все бачимо плоским. А ось наша свідомість здатна додавати вимірів. Геометрія уявляє з себе плоску проекцію об'ємного, а тому є чудовим інструментом, для пізнання об'ємного Всесвіту.

Нас оточує нескінченна кількість символів, за допомогою яких людство продовжує спілкуватися з кожним наступним поколінням. Це мова і ідеї, які були передані за допомогою цієї мови. Історія багато сховала від нас, але істина має властивість проявлятися. І саме це проявлення викликає в мене не аби яке захоплення. Я обрала для себе шлях пошуку, через спостереження і осмислення через візуалізацію.
Обожнюю симетрію. Спостереження за симетричними об'єктами, викликає в мене внутрішнє відчуття гармонії. Той самий лоскочащий резонанс. Орнаменти – це чудовий приклад. Мене зацікавило, чому орнаментальний малюнок саме такий? Що означає той, чи інший символ? Як він з'явився і чому та, чи інша культура асоціює себе з ним, хоча зустрічається він всюди? Якими філософськими смислами все це наповнювалось? 
Слід зауважити, як гармонійно старовинні орнаменти вписуються в сучасну культуру і викликають внутрішній відгук, хоч і не завжди свідомий. І дуже захопливо було дізнатися, чому все розпочалось з крапки і повернулось в крапку. 
Чи це не саме та єдина мова, яка пройшла крізь час і культури? Мова, яку на рівні підсвідомості ми розуміємо і зараз.
Інколи я створюю швидкі геометричні постери, які називаю Експерементами. Бо це і є експерименти. Так я візуалізую вже осмислені знання і, споглядаючи на постери, спостерігаю за відчуттями, чи дійсно я відчуваю той самий комфорт доведеності.»
Художниця зізнається, що знадобився певний час, щоб поповнити знання і почати бачити закладені сенси. Прийшов час для усвідомленого впровадження символізму в творчість. 
The Girl in Cultural Frames (Slavic), 2021 
«Дівчина в культурних рамках» (2021 рік).
Робота «Дівчина в культурних рамках» була першою, де я запровадила орнамент, тим самим розпочавши поглиблюватись у цю тему. Звичайно мені хотілось обрати такий орнаментальний символ, який буде найбільш характерним і знайомим усім слов'янам. Розкладаючи його, я зрозуміла, що він зʼявляється багато де по світу і в багатьох культурах. Цікаве усвідомлення індивідуальності всередині єдності. 
І якось про це не замислюєшся, а потім починаєш спостерігати. З часом вже не можеш НЕ помічати. 
«Графіка 18 - Схід сонця біля моря» (2024 рік).
⭢​​​​​​​
«Схід сонця на березі моря» — твір глибоко символічний, і я хочу поділитися деякими його значеннями. 
Цей твір присвячений моєму рідному місту Маріуполь, яке нещодавно привернуло міжнародний резонанс через триваючу війну. Хоча я не хочу зосереджуватися на цій темі, вона є невід’ємною частиною моєї реальності, тому я звертаюся до неї тонко і майже непомітно. 
Отже, що можна побачити на графічному творі? В основі твору мистецтва – коло, форма з багатьма значущими сакральними значеннями. Коло символізує Всесвіт, Сонце, Дух, безперервний рух і Вічність.   
На гербі Маріуполя зображено якір – символ, який добре видно на малюнку. Я не буду тут вдаватися в детальну інтерпретацію герба, оскільки його легко знайти в доступних джерелах, але це впізнаваний елемент у графіці. 
Сонячні промені зображені через символічні образи, що відтворюють традиційну українську вишивку хрестиком, культурний код України. Цей елемент також відсилає до давньогрецької сакральної геометрії (до речі, Маріуполь — грецьке поселення), де хрест означає перетин рівних протилежностей і множення (символ множення зберіг свій вигляд донині).
Але і це не все. Завершує промені у сьогоденній вишиванці Маріуполя (і не тільки) тетраедри, які символізують вогонь, уособлюючи протитанкових їжаків, які захищають цей світ.
І, звісно, ​​жіноча фігура: жінка спостерігає схід сонця в медитативній позі.
Graphics 18 - Sunrise by the Sea, 2024
І врешті решт, чому саме жіночий образ? Це лише обраний мною візуальний об'єкт, за допомогою якого я прощупую площину, через геометричні взаємозв'язки. Жіноче тіло здається мені дуже пластичним і адаптивним, згадати хоча б той факт, що саме жінка може народжувати. Мені подобається випробовувати її тіло на гнучкість. А може ще й тому, що я дивлюсь на світ жіночими очима.
Що ще додати... Я лише на початку шляху. І скільки би не пройшла, кожного разу усвідомлюю, що це лише початок. Я в захваті!»   
Дехто вважає, що кожен художник має затишну студію з мистецькою атмосферою і особливими ароматами. Ось у чому справа: я — ні. Але я закохана в мистецтво і можу створювати свої роботи на кухонному столі або навіть на колінах. Це моя пристрасть. Деякі люди хочуть побачити процес роботи, і я рада поділитися ним з вами!
More of my Artpices
The Girl in Cultural Frames (Slavic), 2021 
The Girl in Cultural Frames (African), 2021
Trust, 2015
Power of Wisdom, 2020
Harmony. Acrylic on canvas, 2018
The Girl with Lotus Flowers, 2018
Дякую за увагу!
Back to Top